Ilona Gołębiewska odpowiedziała na Wasze pytania!

W lipcu odbył się konkurs w którym można było wygrać książkę '' Powrót do starego domu '' i zadać pytanie autorce Ilonie Gołębiewskiej. Dziś prezentujemy odpowiedzi, jakich udzieliła. Życzymy przyjemnej lektury! :) 

WSZYSTKIE PYTANIA OD UCZESTNIKÓW KONKURSU: 
KONKURS - 9 LIPIEC 2017 ZOśKA Books PL

Dagmara Kowalewska W jakich warunkach lubi Pani pisać książki? 

W ogrodzie, w zaciszu domowym, na wakacjach? Najczęściej piszę przy swoim biurku. To najbardziej komfortowa opcja. Ale nie zawsze jest tak idealnie, stąd zdarzało mi się pisać na dworcu, w pociągu, na lotnisku, w kawiarni, w bibliotece, w parku. Od miejsca znacznie bardziej istotna jest pora – uwielbiam pisać nocą :-)


Monika Baszkowska Czy są to prawdziwe opowieści z życia wzięte? 

Na pewno są to opowieści zainspirowane życiem, przeżyciami, spotkanymi ludźmi. Każdy dzień jest inspiracją, wszystkie rozmowy, spotkania. Potem niespodziewanie pojawiają się w moich powieściach. Wierzę że dzięki temu są bliskie życiu i pokazują prawdziwych ludzi, czyli takich, którzy mają cały wachlarz zalet i wad.

Ewa Szcząchor Czy są to opowieści z życia wzięte?

Inspiracje czerpię z doświadczenia życiowego, z pracy zawodowej. Poza tym uwielbiam słuchać opowieści, a mam to szczęście, że ludzie chętnie się ze mną nimi dzielą!

Anna Morawska Czy pomimo pracy z wieloma młodymi ludźmi ma Pani czasami momenty aby całkowicie odmienić swoje życie i na przykład uciec na bezludną wyspę? 

Za nic w świecie nie chciałabym uciec na bezludną wyspę, ponieważ zbyt mocno uwielbiam przebywać z ludźmi! Są mi potrzebni do życia niczym powietrze :-) Zawsze marzyłam, by wykonywać w życiu takie zajęcia, które pozwolą mi na kontakt z ludźmi. To jest dobra opcja dla pisarki. Ludzie są dla mnie inspiracją, a zarazem nie pozwalają mi zwariować. Pisanie to zajęcie związane z samotnością. Potrzebna jest cisza i spokój. Dlatego lubię wyjść ze świata tworzonych powieści i pójść tam, gdzie jest gwarno i można porozmawiać z ciekawymi ludźmi.

Henryk Postawka Gdzie jest nasz stary dom? Byliśmy tam... Zniknął i szukamy go wciąż... Nie znajdziemy, a może?  

Stary dom to nasze wspomnienia, powrót w myślach do konkretnego miejsca i do ludzi, którzy są dla nas całym światem. Bez korzeni nie ma skrzydeł. To one pozwalają nam iść odważnie przed siebie. Do nas należy dbanie o to, co jest dla nas w życiu najważniejsze.

Ela H-ka Jak wyobraża sobie Pani swoje czytelniczki?

Podobnie jak ja uwielbiają czytać! Są wspaniałymi kobietami, mają swoje pasje, kochają życie. Stawiają sobie coraz to nowe cele, odważnie do nich dążą. Są kochane i same
też kochają. Cieszą się z drobnych rzeczy, doceniają życie, po prostu się nim cieszą. Podobnie jak ja chcą być po prostu szczęśliwe.

Marianna Sobczyk Skąd Pani czerpie pomysły ? 

Życie, spotkani ludzie, zasłyszane historie, własne doświadczenia. Do tego czytanie książek, w których też jest wiele inspiracji. 



Marlena Sikorska-Orzoł Skąd czerpie pani pomysły na książki? 

Wciąż szukam nowych inspiracji. Jednak ostatnio doszłam do wniosku, że wystarczy dobrze się wokół siebie rozejrzeć. Tematy są na wyciągnięcie ręki. 

Karolina Joanna Gala Co by Pani poradziła komuś kto chce napisać własną książkę, ale nie wie jak opisać swoją historię nie raniąc nikogo z otoczenia szczerością?  

Jest to zdecydowanie trudniejsze zadanie niż wymyślenie pewnej historii. Potrzebna jest tu odwaga. Jeżeli te osoby wiedzą, że Pani planuje napisanie takiej powieści, może warto z nimi o tym porozmawiać i zapytać jak to widzą. Można też nadać bohaterom inne cechy, inne imiona i nazwiska, zmienić miejsce wydarzeń związanych z historią. 

Karolina Smułka Co panią inspiruje? 

Życie, ludzie, praca zawodowa, literatura i podróże.  

Anna Bucała Co Panią zainspirowało do napisania książki?  

Moje dzieciństwo, historia Pniewa, stary dom moich dziadków.  

Joanna Wiewióra Patrząc na piękne kwiaty na książce, proszę mi powiedzieć jakie są Pani ulubione kwiaty? Czy to właśnie te, które są umieszczone na niej czy może jakieś inne?  

Uwielbiam kwiaty! Jak wyobrażałam sobie okładkę Powrotu do starego domu wiedziałam, że na pewno znajdą się na niej kwiaty. Uwielbiam wrzosy, lawendę i rumianek. Kocham ogrody utrzymane w starym stylu. Z wielką tęsknotą wspominam ogród mojej babci, gdzie rosły begonie, dalie, jeżówki. To moje ulubione kwiaty. 

Izabela Malgorzata Zawsze interesują mnie okładki, wiec moje pytanie będzie związane z osobą na okładce. Czy zna Pani dziewczynę z okładki osobiście? Czy dom na okładce, to jest ten dom, o którym Pani pisze i czy osoby grające w teledysku do książki, są osobami bliskimi Pani sercu, czy zupełnie obcymi ludźmi?  

Pani na okładce jest modelką. Niestety nie znam jej osobiście, ale bardzo chciałabym poznać. Zależało mi na tym, by stary dom na okładce jak najbardziej przypominał drewniane
domy na Kurpiach, czyli regionie, z którego pochodzę i gdzie rozgrywa się akcja powieści Powrót do starego domu. Udało się! Jednak nie jest to mój stary dom. Osoby występujące w teledysku do powieści to moi przyjaciele i rodzina. Jestem im niezwykle wdzięczna, że zgodzili się na udział w teledysku! Wypadli świetnie! Przy okazji bardzo dobrze się bawiliśmy i miło wspinamy nagrania! 

Beata Wioletta Jakubczyk Kiedy w jakim wieku zaczęła Pani pisać książki?  

Powieści zaczęłam pisać jak miałam dwadzieścia dwa lata. Pisałam dla siebie, chciałam spisać historie, które mnie zafascynowały. Zakochałam się w pisaniu. Trwa to do dzisiaj z tą różnicą, że teraz moje powieści wyszły na spotkanie z czytelnikami. To niesamowite doświadczenie! 

Marta Węglewska Jak zaczynała Pani swoja przygodę z pisaniem?  

Zaczynałam od pisania wierszy, potem bajek, baśni i opowiadań dla dzieci i młodzieży. Od dziesięciu lat piszę również teksty naukowe i popularne. Jestem nauczycielem akademickim i piszę dużo artykułów oraz innych tekstów. Ale od pewnego czasu to właśnie pisanie powieści jest moim ulubionym zajęciem!  

Izunia Raszka Stary dom - co Pani myśli słysząc te dwa słowa?  

Rodzice, dziadkowie, rodzeństwo. Start kaflowy piec, przy którym babcia uczyła mnie haftu. Do tego rodzinna atmosfera, ciepło i dobre jedzenie!  

Patrycja Archutowska Czy pisząc tą książkę inspirowała się Pani swoimi wspomnieniami czy głębia pani serca i wyobraźnia pisały same?  

Duże znaczenie dla powstania Powrotu do starego domu miało moje dzieciństwo spędzone w starym domu moich dziadków w Pniewie, czyli w miejscowości, gdzie rozgrywa się akcja mojej powieści. Moje wspomnienia są tam obecne. W napisanie tej powieści włożyłam bardzo dużo serca. Wyobraźnia też była istotna, dzięki niej w powieści jest wiele bardzo interesujących bohaterów i zdarzeń. 

Agnieszka E. Rowka Czy woli Pani meble nowe, tzn. iść z duchem mody i stylu czy woli raczej Pani meble z przeszłości, które da się wspaniale wkomponować w swoim domu, które mają swój urok, swój styl i klimat oraz swoją historię?  

Lubię połączenie nowoczesności z tradycją. W moim starym domu starałam się zachować charakter dawnych lat. Na stole leży biały obrus z kurpiowskim haftem, na ścianie wiszą regionalne wycinanki. Uwielbiam klimat starego domu, właśnie tam powstają moje najlepsze teksty. 

Dorota Falęcka Czy pracuje już Pani nad kolejną książką?  

Pracuję! Mało tego! Mam już kilka gotowych i niebawem zostaną wydane :-) Piszę dalej, mam do opowiedzenia wiele kolejnych historii. 

Magdalena Piecak Jaka jest pani ulubiona książka z dzieciństwa i czy nadal pani wraca do niej? 

Uwielbiałam książkę „Mała księżniczka”, której autorem jest Frances Hodgson Burnett. Opisana w niej historia bardzo mnie urzekła. Dziś też do niej wracam, często polecam do przeczytania młodzieży, z którą pracuję.  

Sabina FK Jeśli byłaby okazja by przenieść się w czasie i miejscu, na jeden dzień z lat dzieciństwa do starego domu, jaki byłby to dzień p. Ilono ? i co było w nim tak ważnego ?  

Mam z dzieciństwa jedno ważne dla mnie wspomnienie i myślę, że do tego dnia chciałabym wrócić. Siedziałam z dziadkami w sadzie, pośród starych dorodnych grusz. Babcia czytała na głos książkę. Dziadek słuchał. A ja na nich patrzyłam i wiedziałam, że są dla siebie bardzo ważni. Marzyłam wtedy o poznaniu w przyszłości osoby, dla której będę całym światem.  

Justyna Kowalska Czy ta miłość była warta wybaczenia ? 

Wybaczanie to trudna sprawa. Na decyzje o wybaczeniu składa się wiele czynników. Na pewno nie można oceniać kogoś i stwierdzać, że na przykład my byśmy w podobnych okolicznościach nie wybaczyli. Każdy człowiek ma swoją historię i przeszłość. Ważne jest postępowanie zgodne z własnym sumieniem. 


Jesteśmy pod wrażeniem ile ciekawych pytań zadaliście autorce! Dziękujemy za udział w konkursie!  Księgarnia ZOśKA Books PL FB: @ZOsKABooksPL  


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Premiery. Nowości. Tylko na zamowienie!